Kantoor & beleid

LinkedIn: ook voor advocaten

Geschreven door LawyerOnline

Uw cliënten gaan steeds vaker online op zoek naar een advocaat. Een professioneel gemaakte, actuele website is dus essentieel om online zichtbaar te zijn. Cliënten kijken echter niet alleen naar uw website, maar ook naar uw pagina op het sociale netwerk LinkedIn. Veel zakelijke internetgebruikers zien zelfs eerst uw LinkedInpagina en dan pas de site van uw kantoor. Het is dus belangrijk om aanwezig te zijn op LinkedIn met een volledig profiel en mee te draaien in de conversatie. Zo zet u uw expertise in de kijker en spreekt u potentiële cliënten aan. In deze blogpost laten we u graag kennismaken met dit sociale netwerk en geven we enkele tips.
Nog meer weten? Download gratis onze praktische handleiding over LinkedIn voor advocaten.

Uw profielpagina, uw online cv en visitekaartje

Uw profielpagina is een soort online cv waarin u uw opleidingsachtergrond en huidige en vorige functies kunt vermelden. Bij elke functie en studie kunt u toelichten wat u deed en hoe het u als professional vormde. Doe dat in een taal die uw cliënt begrijpt en aanspreekt: vermijd vakjargon en te technische details. Gebruik interessante zoekwoorden – de termen die uw cliënten op een zoekmachine zouden ingeven wanneer ze een advocaat zoeken. LinkedInpagina’s scoren immers hoog op zoekmachines.

Wat zoekmachines betreft, is het veld met uw kopregel of headline het meest interessant. Dat staat net onder uw foto, dus het springt in het oog. Het is ook te zien in Google-resultaten. Wanneer u hier treffende termen over bijvoorbeeld uw expertise plaatst, wordt u gegarandeerd beter gevonden op het internet en laat u zien waar u voor staat.

Uw pagina krijgt pas echt een gezicht met een foto. Kies voor een neutrale foto waarop u duidelijk te zien bent en die zakelijkheid en vertrouwen uitstraalt. Lachen mag uiteraard, maar te vrolijke foto’s – zoals vakantiefoto’s – kunnen al snel een onprofessionele indruk geven.

Uw online netwerk

Nadat uw profiel is aangemaakt, kunt u connecties beginnen aanmaken. Het is een goed idee om daarover strategisch na te denken. Ons advies is om vooral connecties te maken met mensen die u kent en die nuttig zijn op zakelijk vlak: personen die u effectief eens hebt gesproken, cliënten met wie u samenwerkte, interessante potentiële cliënten … Zij zullen uw posts zien verschijnen, waardoor u vers in hun geheugen blijft zitten. Dat verhoogt de kans dat ze zich met hun volgende probleem (opnieuw) tot u richten.

Het is bovendien een goed idee om een persoonlijke boodschap bij een verzoek tot connecteren te voegen. LinkedIn plaatst er een standaardboodschap bij, maar u kunt die vervangen door een persoonlijke tekst, waarin u toelicht waarom u wilt connecteren, waar u elkaar al gesproken hebt of van waar de persoon u kent.

Wees sociaal

Profiel en connecties klaar? Tijd om actief te worden! LinkedIn is een sociaal medium. Het is dus zaak om deel te nemen aan de conversatie.

Net als op andere sociale media kunt u zelf tekst en beeld posten. Let erop dat die posts gaan over uw professionele expertise. Eigen posts zijn uiteraard belangrijk om zichtbaar te zijn op LinkedIn, maar tegelijkertijd mag u niet te veel posten om niet te opdringerig over te komen. Ons advies: beperk u tot een of twee posts per week. Voorzie ze van een sprekende titel en voeg eventueel een beeld toe. Zorg er ook voor dat uw post niet te lang is. Mensen scrollen vaak maar half aandachtig door sociale media, dus met een pakkende post grijpt u zo hun aandacht.

Minstens even belangrijk is de interactie met anderen. U kunt posts van anderen ‘interessant’ vinden of delen, of er commentaar op geven. Zo draagt u op een authentieke manier bij aan de conversatie, kunt u uw expertise laten blijken en wordt u gezien door andere gebruikers. Met LinkedIn kunt u zich ook lid maken van besloten groepen over uw domein. Daar kunt u inhoud en vragen delen, deelnemen aan discussies, opportuniteiten vinden, en nieuwe contacten leggen.

Een pagina voor uw kantoor

Om niet alleen uzelf, maar ook uw advocatenkantoor zichtbaar te maken op LinkedIn, kunt u een bedrijfspagina aanmaken voor uw kantoor. Ook die pagina is best zo volledig en informatief mogelijk. Uw medewerkers kunnen op hun profiel aanduiden dat ze bij uw kantoor werken. Zo is heel uw kantoor aanwezig op de site. Uw medewerkers kunnen op hun beurt de posts van uw kantoor of elkaars boodschappen delen. Op die manier krijgt uw kantoor nog meer zichtbaarheid.

Link of button

Nog een laatste tip? Zorg voor een link of button naar uw LinkedInprofiel op de persoonlijke pagina op uw website en plaats er ook een in uw e-mailhandtekening. Zo komen bezoekers en contacten vlot op uw profielpagina terecht.

Tot slot

LinkedIn is een essentieel onderdeel van uw online zichtbaarheid als advocaat en is even belangrijk als uw website. Met deze tips maakt u ongetwijfeld een indrukwekkende profielpagina waarmee u cliënten overtuigt van uw expertise.

Wil u weten hoe u echt het verschil maakt op LinkedIn? Download nu gratis onze whitepaper met onmisbare praktische tips voor advocaten die LinkedIn willen gebruiken.

Hebt u na het lezen van deze blog nog verdere vragen over uw online aanwezigheid? Wil u als advocaat gezien worden op het internet? Contacteer LawyerOnline. Wij helpen u graag verder!

Nico Del Rio
Business consultant bij LawyerOnline

Opmerking plaatsen

X