Advocaten Algemeen Nieuws

Sociale media inzetten voor uw advocatenkantoor

Werkzekerheid is altijd tijdelijk 1
Geschreven door LawyerOnline

Veel advocaten vinden het tijdverspilling om op sociale media actief te zijn, omdat het hen niet meteen iets oplevert. Dat is echter een verkeerde kijk. Sociale media kan uw advocatenkantoor namelijk heel wat voordelen opleveren, zoals nieuwe cliënten, een grotere naamsbekendheid en een boost voor uw imago. Het is dus beter om sociale media te zien als een efficiënte en goedkope manier om nieuwe business te genereren. Maar daarvoor hebt u wel een doeltreffende sociale media strategie nodig. Deze tips helpen u op weg bij het opstellen van een sociale media strategie voor uw advocatenkantoor.

1. Vertel een verhaal

Het vertellen van een verhaal, of ook wel “storytelling” genoemd, is niet alleen relevant voor het succesvol onderhouden van uw blog, maar ook voor sociale media. Plaats niet zomaar een link naar de website van uw advocatenkantoor, maar vertel erbij waarom de link relevant is en welke meerwaarde het biedt voor de bezoeker. Zorg er daarbovenop ook voor dat u dezelfde schrijfstijl en aanspreekvorm aanhoudt op alle gebruikte communicatiekanalen.

2. Wees persoonlijk

Gebruik sociale media bovendien niet alleen om mensen naar uw website te lokken, maar ga ook zelf de conversatie aan door actief te reageren en interageren. Een Facebookpost met een leuke anekdote uit de rechtszaal of een opvallende uitspraak door een rechter doet het wellicht erg goed bij uw publiek en zal dan ook vaker worden gedeeld door dan een bericht waarin u simpelweg de website van uw advocatenkantoor promoot. En onthoud: een share op Facebook zal misschien niet direct een nieuwe client opleveren, maar het vergroot wel uw naamsbekendheid!

3. Wees sociaal

Spreek uw bezoekers aan door uw eigen gedachten omtrent een onderwerp te delen en vraag ook gerust naar de mening van de lezer. Probeer uw publiek te betrekken door discussies en engagement uit te lokken. Dat vergroot de betrokkenheid van de lezer en zorgt ervoor dat het bericht met een breder publiek wordt gedeeld.

4. Word een thought leader

“Thought leadership” is een term die gebruikt wordt voor het ontwikkelen van een reputatie als expert in een specifiek rechtsgebied. Dat betekent niet alleen dat u uitgebreide blogberichten schrijft over een onderwerp waar u veel van af weet, maar ook dat u netwerkt met andere professionals en deelneemt aan hun discussies. Plaats niet alleen uw eigen blogberichten op sociale media, maar deel ook relevante content van anderen. Dat heet content curation en toont aan dat u steeds op de hoogte bent van nieuwigheden in uw rechtsgebied.

5. Meten is weten

Veel advocaten denken dat sociale media hen niet meteen iets oplevert, laat staan dat de resultaten van sociale media kunnen worden omgezet in interessant cijfermateriaal. Niets is minder waar. Met een goede implementatie van Google Analytics voor uw website is het wel degelijk mogelijk om te zien hoeveel van uw websitebezoekers afkomstig zijn van sociale media. Gebruik hiervoor de functie Doelen en sorteer de behaalde doelstellingen op Bron/Medium.

6. Experimenteer!

Onder het motto van “save the best for last”, komt nu de belangrijkste tip: wees niet bang om te experimenteren. Er bestaat geen gouden succesformule en het blijft altijd experimenteren. Wat voor de ene werkt, werkt niet noodzakelijk voor u. Het is dus belangrijk om zelf op ontdekkingstocht te gaan en te experimenteren, alleen dan zal u ontdekken wat voor uw advocatenkantoor de beste resultaten levert op sociale media.

 

Opmerking plaatsen

X